Skip to main content
Logo Fermkot

Vaak gestelde vragen

Yes! Je kan niet wachten om bij ons op kot te komen maar je hebt nog wat praktische vragen? Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen:

Contract & reglement

  • Kan ik een kamer reserveren?

    We werken niet met reservaties. First come, first serve so you better be quick ;-)

  • Is het een contract van 10 of 12 maanden?

    Onze contracten zijn geldig voor 12 maanden. D.w.z. dat je ook de zomer kan doorbrengen in het bruisende Hasselt.

  • Welke kosten zijn niet inbegrepen in de huur?

    1: Verbruikskosten zoals water, gas en elektriciteit zijn niet inbegrepen. Je betaalt per maand een vaste kost bovenop de huurprijs.

    Goed nieuws! Met ferm kot hebben we geïnvesteerd in zonnepanelen.

    2: Bij afsluiting van je contract vragen we een waarborg van 2 maanden huur

    3: Eventuele indexaties

  • Mag ik mijn kot verder verhuren als ik op Erasmus/buitenlandse stage vertrek?

    Je mag je kamer onderverhuren als je aan een Erasmus-uitwisselingsprogramma of een stage deelneemt. Bezorg ons zeker de contactgegevens van je onderhuurder zodat we steeds weten wie er in het gebouw verblijft.

    Weet wel dat jij verantwoordelijk blijft voor de kamer en het betalen van de maandelijkse huurprijs.

  • Kan ik een kot delen met een 2e persoon?

    Alle kamers zijn voorzien voor 1 persoon. Het is dus niet mogelijk om een kamer met 2 te delen.

  • Hoe gebeurt de plaatsbeschrijving?

    De plaatsbeschrijving zal voor aanvang en bij afloop van het huurcontract plaatsvinden wanneer het kot leeg is. Je krijgt de documenten met de nodige vaststellingen en foto’s mee en hebt dan 2 weken de tijd om te reageren.

  • Mag ik mijn kot verven of dingen aan de muur bevestigen?

    We hebben liever niet dat je de muren een andere kleur geeft of er nagels in slaat.

  • Zijn huisdieren toegelaten?

    Hoewel we zelf heel erg grote dierenvrienden zijn, kunnen we het jammer genoeg niet toelaten om huisdieren te ontvangen bij ferm kot.

  • Waar vind ik het huishoudreglement?

    Het huishoudreglement ontvang je samen met je huurcontract.

  • Wat moet ik doen bij het einde van mijn contract?

    Geef op tijd aan indien je wil blijven. Studentencontracten worden niet stilzwijgend verlengd. Uiteraard krijg je voorrang op eventuele nieuwe geïnteresseerden.

    Indien je niet wenst te blijven of indien je een andere kamer wenst moet je volgende richtlijnen in acht nemen. De huurovereenkomst eindigt op de overeengekomen datum zonder opzegging. Behoudens een andere schriftelijke regeling moet de huurder de kamer 5 dagen voor het verlopen van het contract volledig ontruimen en grondig poetsen. We maken een afspraak voor een kamercontrole en het inleveren van de sleutels.

Onderhoud & hygiëne

  • Moet ik mijn kot zelf poetsen? En wat met de gemeenschappelijke delen?

    Je bent zelf verantwoordelijk voor de netheid van je kot. Mits een supplement per maand kan je ook beroep doen op onze poetsdienst. Je kan ons dit best laten weten bij het afsluiten van je huurcontract.

    De gemeenschappelijke delen worden wekelijks onderhouden door de poetsploeg.

  • Kan ik mijn kleren wassen?

    Er zijn een wasmachine en droogkast aanwezig die je tegen betaling kan gebruiken.

    Een strijkijzer en strijkplank stellen we ter beschikking.

  • Er is iets stuk op mijn kot/in de gemeenschappelijke ruimte of er is een technisch probleem. Wat moet ik doen?

    Mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  • Hoe lang duurt het voor de onderhoudsdienst langskomt nadat ik een probleem heb gemeld?

    Je melding wordt rechtstreeks naar onze onderhoudsploeg gestuurd. Zij bepalen de volgorde van uitvoering met dien verstande dat klusjes uitgevoerd worden volgens prioriteit. Een verstopt toilet zal sneller verholpen worden dan een loshangend plankje.

  • Hoe gebeurt de huisvuilophaling?

    Zoals in iedere familie sorteren ook wij onze afval.  Er staan aparte bakken voor PMD, restafval en glas.
    Glas wordt door de studenten zelf naar de glasbol aan het Sint-Jansplein gebracht. Het buitenzetten van PMD en/of restafval gebeurt door onze conciërge.

  • Wat doe ik in geval van ongedierte?

    Wanneer je in je studentenhuis muizen hoort of ziet, maak dan zo snel mogelijk een melding via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    We komen bij iedere muismelding langs met een specialist.  Je hebt als student het zelf voor een deel in de hand. Wanneer je kruimels laat slingeren, je afval niet in een afgesloten afvalbak doet of je raam of deur laat openstaan, dan lok je deze beestjes.

Voorzieningen & meubilair

  • Wat moet ik zelf meenemen?

    Alle studentenkamers zijn gemeubeld: een bed met lattenbodem van 200x90cm, een kleerkast, een bureau, lampen, een kleine frigo en gordijnen. 

    Je dient zelf je matras,een bureaustoel, servies, glazen en kookgerei te voorzien.

    Voor de rest mag je je kot een persoonlijke touch geven zodat je je er 100% thuis voelt!

    Opgelet: de muren verven of nagels in de muur slaan, is niet toegelaten!

  • Welke toestellen staan er in de gemeenschappelijke keuken?

    De keuken is uitgerust met meerdere combi-ovens, diverse fornuizen en afzuigkappen.

    In de keuken krijg je een persoonlijke locker waar je servies, glazen en kookgerei kan opbergen.

    In je kamer is er een kleine koelkast.

  • Wat moet ik doen als ik mijn sleutels ben kwijtgeraakt?  En wat kost het?

    Neem contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

    Wij nemen contact met je op van zodra je het nieuwe paar sleutels kan ophalen.

    De sleutels zullen tegen kostprijs + een administratieve kost aangerekend worden.

  • Is er internet voorzien?

    Elke kamer is voorzien van een internetaansluiting. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. De prijs is inbegrepen in de huurprijs.

  • Is er een parking of fietsenstalling?

    Er is geen parking voor wagens.

    Op dit moment is de fietsenstalling nog niet bereikbaar. In de toekomst zal deze er wel komen.

    In de omgeving zijn er verschillende mogelijkheden om je fiets gratis en eventueel bewaakt te parkeren.

    Via volgende link kan je meer informatie vinden over het huren en parkeren van fietsen: https://www.hasselt.be/nl/vlotmetdefiets

    Gratis parkeren kan (voorlopig) nog op de parking van het CCha aan de Kunstlaan, op 8 minuten wandelafstand van ferm kot.

    Bij Era Nobis kan je ook altijd terecht voor het huren van een garagebox: https://www.era.be/nl/te-huur/belgie/garage?broker_id=320814

  • Zijn mijn spullen in mijn kot verzekerd? En wat met de brandverzekering?

    Je eigen spullen dien je zelf te verzekeren. Meestal is de inhoud van een studentenkamer verzekerd via de familiale verzekering van de ouders. Kijk dit zeker goed na.

    De brandverzekering voor het gebouw en de vaste inrichting is voorzien door ferm kot.

  • Is er een lift?

    Yes! Maar een wedstrijdje traplopen met je nieuwe buurman/vrouw is ook altijd plezant ;-)

Veiligheid

  • Welke brandblusapparatuur is er aanwezig in mijn studentenhuis?

    Ieder pand is uitgerust met de vereiste poederblussers, brandslangen en branddekens. Bovendien is iedere kamer voorzien van een rookmelder en een brandveilige deur. De evacuatieplannen op iedere verdieping tonen de mogelijke vluchtwegen.

  • Camera’s

    Voor de veiligheid van onze studenten zijn er in de gemeenschappelijke delen camera’s voorzien.

  • Wat doe ik bij het uitvallen van de elektriciteit of bij een storing van het brandalarm?

    Ga eerst na of je in het hele complex geen stroom meer hebt. Heb je op bepaalde plaatsen wél elektriciteit? Controleer dan of er zekeringen uit staan. Als dat zo is, dan kan je ze opnieuw inschakelen.
    Lukt het niet? Dan neem je contact op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en zal onze onderhoudsdienst zo snel mogelijk langskomen.

    Zit het hele complex zonder stroom? Ga dan eens bij de buren kijken. Als zij ook zonder elektriciteit zitten, dan is er een probleem met het distributienet en neem je best contact op met Fluvius om deze storing te melden.

    Storing met het brandalarm? Onze onderhoudsdienst komt dan zo snel mogelijk langs of neemt telefonisch contact om je te assisteren met het resetten van het brandalarm. Vaak werkt  de telefonische assistentie het meest efficiënt omdat er geen tijd verloren gaat met het op- en afrijden.

Vaak gestelde vragen
  • Studentenkoten in Hasselt

Meer dan alleen een studentenkamer

  • Een break nodig of zin in een babbel? Relax in de gemeenschappelijke ruimte!

  • Een frisse neus en een dosis vitamine D zijn te verkrijgen in onze ruime tuin.

  • Ferm goed gelegen op slechts 5 minuten wandelen of 2 minuten fietsen van de binnenstad en het uitgaansleven.

Can’t wait? 

Over ons

Met ferm kot willen we een warme, familiale omgeving en een hechte community van ferme studenten creëren die elkaar ondersteunen, inspireren en challengen, die elkaar naar de eindmeet juichen en er voor elkaar zijn om tegenslagen te delen en successen te vieren. 

Over ons
Wie is fermkot
Wie zijn we

Wil je de koten eens komen bekijken?
Dat kan!

Bekijk onze koten
Fermkot logo
Maastrichtersteenweg 29 - 3500 Hasselt \ Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. \ +32 11 35 14 00